• Novinky

• Sľubica už čaká

• 8. 5. 2023
          • Blíži sa nám ďalšia túra a s ňou druhý výhľad na Tatry.
            Keďže sa potrebujeme dostať na Spiš (tretí najvyšší vrch Braniska), vyrážať budeme skôr. Stretneme sa 20. mája pri našej škole o 7:00 (objednaný autobus bude odchádzať 7:15). Cesta do našej východzej dedinky Dúbravy trvá okolo hodiny. Odtiaľ sa už vyberieme pešo po modrej k Humencu (sedlo) a pokračovať budeme po zelenej až na vrchol Sľubice. Celkové prevýšenie tejto trasy je cca 500 m (mierny kopec), no očakávame krásne výhľady po celom Spiši. Určite budú dobrou pomôckou turistické paličky, no pôjde to aj bez nich.

Cesta na Sľubicu trvá cca 2:30 hod. Na vrchole nás čaká ten najhlavnejší výhľad. Zjeme zásoby na doplnenie energie, zahráme sa nejaké hry, porozprávame sa a napokon... už len zostúpime naspäť do Dúbravy (cca 1:30 hod.).

Približný návrat späť ku škole je 16:30 až 17:30.

Veríme, že si výlet užijeme, spoznáme nových priateľov a budeme mať pekné zážitky. Výlet je určený pre žiakov, rodičov aj učiteľov... najlepšie je ísť aj s rodinnými príslušníkmi (najmä žiaci prvého stupňa). Príďte na rodinný dneperský výlet.

Prihlásiť sa môžete mailom: jakubova.ludmila@dneperska.sk do 17.5. Nakoľko budeme mať objednaný autobus, cena na osobu bude podľa počtu turistov – predbežne 10 €.

Tešíme sa na všetkých turistov Ľ. J.

• IQ olympiáda

• 4. 5. 2023
          • Súťaž určená žiakom základných škôl a prvého stupňa osemročných gymnázií zameraná na vyhľadávanie intelektovo nadaných detí. Pozostáva z logických úloh, nie je teda zameraná na zisťovanie vedomostí získaných štúdiom. Jej cieľom je preverenie schopnosti rýchlo a logicky uvažovať, spoznanie pamäťových schopností žiakov či samostatného vyvodenia logického úsudku. Súťažiacim umožňuje využiť vlastnú kreativitu pri riešení 25 zadaných problémov v časovom úseku 30 minút.

Tohtoročné školské kolo má už svoju víťazku  – Evku Janeczkovú zo VII. A, ktorá sa zároveň stala našou jedinou regionálnou finalistkou. V májovom regionálnom kole spolu s 80 súťažiacimi z Košického a Prešovského kraja zabojuje o postup do celoslovenského finále na Zvolenskom zámku.

Aj napriek svojej vysokej náročnosti oslovuje súťaž žiakov už 12 rokov. V rámci Slovenska sa v práve prebiehajúcom školskom roku do nej zaregistrovalo 12 622 žiakov, z toho 1 231 v našom kraji. Svoj prirodzený talent riešiť logické úlohy si vyskúšalo aj 43 žiakov II. stupňa našej školy. Tých najlepších nájdete v priloženej TOP 10:

1. Janeczková Eva – VII. A

8. Horňák Sebastián – VIII. A

9. Virágová Tamara – V. B

10. Kassai Dávid – VIII. B

Evke k úspechu srdečne blahoželáme a prajeme správne a rýchle rozhodovanie pri riešení náročných úloh v ďalšom kole. Všetci účastníci školského kola si môžu svoje výsledky pozrieť na stránke súťaže po zadaní prihlasovacích údajov. Tí z vás, ktorí zatiaľ nenašli odvahu otestovať svoju šikovnosť, tak môžu urobiť opäť o rok. Vaše matematikárky vás o súťaži budú včas informovať. Tešíme sa na váš záujem.

• Zdravie na tanieri/Gesundheit auf dem Teller

• 2. 5. 2023
          • Na hodinách nemeckého jazyka sa posledné týždne deviataci museli popasovať s lekciami týkajúcimi sa zdravia a zdravého životného štýlu. Riešili nielen rôzne ochorenia, návštevu lekára, ale pozreli sa aj na to, ako si zdravie udržať a podporiť ho, či už cvičením alebo stravovaním. Ako deviataci vyriešili úlohu, zostaviť niečo zdravé na tanier – to už prináša galéria fotiek ich nápadov s bonusom – obsahom vitamínom. Pokojne sa môžete inšpirovať, a pripraviť si niečo pod zub, či už na raňajky, obed alebo večeru.
            Mgr. Rapavá a žiaci IX. B a IX. A

• Olympiáda mladých vedcov

• 28. 4. 2023
          • Dňa 29. 3. 2023 sa konal 20. ročník Olympiády mladých vedcov kvalifikácie IJSO, ktorá pozostávala z domáceho experimentu a online testu.
            Ako prvý z našej školy mal odvahu zúčastniť sa tejto náročnej súťaže Martin Jenčík, žiak IX. B triedy.
            V konkurencii 108 žiakov z celého Slovenska riešil náročné úlohy z chémie, fyziky a biológie. V tejto súťaži obsadil krásne 36. miesto. Srdečne blahoželáme.

• Pani policajtka v 4. ročníku

• 27. 4. 2023
          • V mesiaci apríl našich štvrtákov p. policajtka zasvätila do témy environmentálnych trestných činov. Táto, na prvý pohľad náročná téma, rozprúdila živú debatu. Veď kto by už nepočul o nelegálnom vyrúbaní stromov, nelegálnych skládkach, o týraní zvierat a predávaní šteniat na čiernom trhu. Žiaci sa dozvedeli ako postupovať, ak sa s niečím takým stretnú v živote. Samozrejme, nikdy sa nesmie konať na vlastnú päsť. O pomoc treba poprosiť dospelých alebo príslušníkov verejnej polície.

Pani policajtke ďakujeme a tešíme sa na ďalšie besedy, ktoré pomôžu deťom zodpovedne sa správať v každodenných situáciách.

• Malý čitateľ

• 27. 4. 2023
          • Dňa 12. 4. 2023 si žiaci prvého stupňa zmerali svoje sily v školskom kole súťaže „Malý čitateľ“. Prelúskali sa zaujímavými literárnymi textami a museli odpovedať na neľahké otázky z textov.
            Žiaci sa s textami popasovali statočne a všetci súťažiaci boli úspešní. O víťazoch v takmer všetkých kategóriách, tak rozhodol čas.

Súťažili v štyroch kategóriách:

Všetkým výhercom blahoželáme!

• Deň otvorených záhrad

• 26. 4. 2023
          • V piatok sa dvere našej školskej záhrady otvorili nielen pre našich žiakov, ale aj pre dospelých návštevníkov, ktorí sa prišli pozrieť, čo sa nám v nej zatiaľ podarilo vybudovať. Po záhrade ich sprevádzali vyškolení sprievodcovia Dianka PavláskováŠimon Sedláček zo VI. B a ukázali im napr. ovocný sad, kvetinovú lúku, jedlý les, či bylinkové záhony a vysvetlili ako tieto prvky pomáhajú klíme. Do vyvýšených záhonov tretiaci a štvrtáci po prvýkrát zasadili zeleninu. Ich starostlivosť im neskôr prienesie zdravú odmenu plnú vitamínov.

Ďakujeme ekocentru SOSNA, najmä RNDr. Silvii Szabóovej, ktorá je dušou našej Dneperskej klimatickej záhrady a ktorá nám pomohla premeniť sny na realitu. V premene našej záhrady na klimatickú pokračujeme aj naďalej a tešíme sa na ďalšie príjemné stretnutie.

• 3 výhľady na Ta3 – spoločná turistika na Hrešnú

• 26. 4. 2023
          • Na našej škole sme odštartovali novú tradíciu – spoločné výlety pre žiakov, rodičov, učiteľov... všetkých kamarátov Dneperskej. Prvá turistika sa uskutočnila minulú sobotu. Na otvorenie sezóny a náš prvý výhľad na Tatry sme vybrali jednoduchú prechádzku na chatu Hrešná. Aj keď nás nebolo veľa, dobrá nálada bola celý čas a všetci sme si to nesmierne užili. Veď prečítajte si krátku správu Terezky a Kristínky:

Milí naši spolužiaci,

V sobotu 22.4. sa konal výlet na chatu Hrešná. Ráno sme sa stretli pri Jumbo centre a odviezli sa do Kavečian, odkiaľ sme vyrazili na túru. Počasie nám vyšlo dobre, bolo slnečno a teplo a užili sme si veľa zábavy. Na výlete sa zúčastnilo trinásť ľudí. Na chate Hrešná sme mali rôzne aktivity, ktoré sa nám všetkým veľmi páčili. Napríklad: hľadali sme drevo, ktoré bude mať približne jeden meter, na mape sme hľadali vrch Heringeš, mali sme odhadnúť, kedy prejde minúta. Pri chate sa pásli kone a my sme mali od chatárov zistiť ich mená. Bola to kobyla Venuša a žrebec Pončo. Boli sme aj na vyhliadke, odkiaľ vidieť Tatry, no veľmi sa nám to nepodarilo, lebo sa v Tatrách už topí sneh a vznikol nad nimi jemný opar. Spoznali sme nové miesta a nových ľudí. Veríme, že sa všetkým zúčastneným výlet páčil. Nezabudnite prísť na túru na Sľubicu (Branisko), ktorá sa bude konať 20.5.2023.

Tak čo? Pridáte sa nabudúce aj vy? Informácie k ďalšej túre budú čoskoro zverejnené na našej stránke. Ale POZOR, bude potrebné sa dopredu nahlásiť, kvôli počtu miest v autobuse. NEZABUDNITE – 20. 5. 2023 - druhý výhľad na Ta3 – Sľubica.

• Deň Zeme

• 25. 4. 2023
          • V piatok 21. 04. 2023 sme si na našej škole pripomenuli DEŇ ZEME. Porozprávali sme sa o tom, prečo a ako sa treba starať o našu Zem. Deti si vyskúšali rôzne zaujímavé a zábavné aktivity. Precvičili sa v triedení odpadu, zabavili sa pri skladaní puzzle, ruky si zašpinili pri hľadaní ukrytých predmetov v pôde a zasadili zeleninu do našich vyvýšených záhonov. Teraz deti čaká staranie sa o zasadené semienka, aby sa dočkali aj úrody. Celý deň sa niesol v príjemnom duchu, nakoľko nám prialo aj počasie. Veríme, že aj takýmto dňom sme deti motivovali, aby sa o našu Zem starali a nie len v jeden deň, ale počas celého roka.

• Cesta slovenskou históriou

• Už sa vám niekedy ktosi prihovoril „po ovečkovsky?“ Veruže ani nám nie (a myslím tým žiakov a ich učiteľov). Až do štvrtkového dopoludnia – 20. 4. 2023. Vo veľkej telocvični našej školy sa  objavila – vážne i veselo – história nás – Slovákov. Dôležité historické momenty pred nami striedali úsmevy na tvárach žiakov aj učiteľov. A to všetko vďaka Šermiarsko-divadelnej kumpánii Via Historica, ktorá ponúkla dobové kostýmy, historické zbrane i šermiarske súboje v humorných divadelných scénkach (a ešte do svojho programu zapojila aj divákov).

Vo štvrtok dopoludnia sme sa teda mohli preniesť do minulých storočí a odskočiť si do obdobia francúzskej revolúcie, pozrieť si vládu Márie Terézie s jej poradcom Adamom Františkom Kollárom, spomenuli sme si na  najslávnejšieho zbojníka Juraja Jánošíka  a skončili sme pri štúrovcoch a slovenskej hymne.

Všetkým – malým aj veľkým – sa takáto hodina dejepisu páčila. Budeme radi, ak Via Historica ešte zavíta medzi nás a priblíži nám opäť – s hrdosťou i úsmevom – časť slovenskej histórie.

• Svetový deň skautingu

• 24. 4. 2023
          • Pri príležitosti svetového dňa skautingu (24. 4.) si pani asistentka Merčáková pripravila pre všetkých žiakov druhého ročníka krásnu prednášku. Na nej žiakom vysvetlila čo skauting je, kto ho vykonáva a podľa čoho sú udeľované šatky. Na jej rovnošate si žiaci mohli všimnúť rôzne odznaky, ktoré získala splnením rôznych výziev a tie nám aj bližšie opísala. Bolo to veľmi pútavé a pani asistentke ďakujeme. Veríme, že si to čoskoro zopakujeme.

• McDonald Cup

• V stredu 19. 04 .2023 sa naši štvrtáci zúčastnili futbalovej súťaže s názvom McDonald Cup. Žiaci podali skvelé výkony a tie nám zaručili jednu výhru (6:1), prehru (7:8) a remízu (4:4). Tieto výsledky stačili na 3. miesto v skupine a 5. miesto celkovo. Zo súťaže si aj napriek tomu odniesli pozitívnu náladu a radosť pre ďalšie turnaje! :)

• Biologická olympiáda – okresné kolo

• 24. 4. 2023
          • Naši žiaci už veľa rokov obsadzujú popredné priečky v okresnom kole Biologickej olympiády kategórie E. Táto súťaž ponúka žiakom druhého stupňa možnosť súťažiť v troch odbornostiach: botanika, zoológia a geológia. Každá z nich od súťažiacich vyžaduje teoretické vedomosti presahujúce výkonový štandard učiva daného ročníka ba dokonca aj ZŠ, schopnosť identifikovať predložené rastliny a živočíchy aj v latinskom názvosloví, rozlišovať minerály a horniny a spolu so vzorcami zaradiť do systému alebo skupín podľa ich vzniku či orientáciu na mape lokalít spojených s výskytom neživých prírodnín. Vo štvrtok po veľkonočných prázdninách si naši piati biológovia porovnali vedomosti so svojimi rovesníkmi v rámci okresu i mesta. Tematickým zameraním pre botanikov a zoológov bol les a pre geológov vulkanizmus. Po troch rokoch sa súťaž konala konečne prezenčne, čo súťažiacich potešilo. Hodiny prípravy strávené nad literatúrou, v múzeu no najmä v prírode, premenili všetci na nádherné umiestnenia:

Karin Szabová z VIII. B (botanika – 1. miesto)

Sebastián Horňák z VIII. A (botanika – 4. miesto)

Matej Glončák zo VI. B (zoológia – 1. miesto)

Anna Ferenčíková zo VI. A (zoológia – 3. miesto)

Dávid Kassai z VIII. B (geológia – 1. miesto)

Šikovným biológom srdečne blahoželáme, ďakujeme za úspešnú reprezentáciu školy a víťazom všetkých odborností želáme veľa úspechov v májovom krajskom kole.

• S ďalekohľadom na cestách

• 23. 4. 2023
          • V piatok 21. apríla večer strávili starší žiaci našej školy aktívne a zmysluplne svoj voľný čas pozorovaním vesmírnych objektov pomocou astronomického ďalekohľadu. Podujatie s názvom „S ďalekohľadom na cestách“ realizuje Slovenská astronomická spoločnosť pri SAV. Súčasťou bola zaujímavá prednáška so zameraním na najnovšie poznatky o vesmíre, výskum planét mimo slnečnej sústavy a hľadanie mimozemského života. Prednáška končila kvízom, žiaci mali možnosť dozvedieť sa niečo nové a odchádzali aj so zaujímavými darčekmi.

Pre mnohých účastníkov to bolo vôbec prvý krát, čo pozorovali objekty hviezdnej oblohy cez ďalekohľad.

• Zem bez plastu...

• 23. 4. 2023
          • Plast je odolný. Ak ho vyhodíte v prírode, rozloží sa až o dlhých 100 rokov. Preto to nerobte! Chválime všetkých, ktorí prázdne plastové fľaše vyhadzujú do recyklačného odpadu určeného pre plasty.
            Naše šiestačky majú šikovné ruky a na hodinách techniky si z plastov vyrobili niečo užitočné alebo dekoračné. Možností je neúrekom. Máme pre vás zopár zaujímavých tipov.

• ĎAKUJEME, že vidíte život aj z inej strany

• 21. 4. 2023
          • Každý rok sa zapájame do jedinečnej celoslovenskej zbierky pri príležitosti Dňa narcisov. A ani tento rok tomu nebolo inak. Našim rovesníkom z peer skupiny sa vďaka vám podarilo pre Ligu proti rakovine vyzbierať 569,90 eur. Ďakujeme všetkým, ktorí prispeli a pomohli onkologickým pacientom. Malým žltým kvietkom sme im dali vedieť, že ich podporujeme, že na nich myslíme a že v ťažkej chorobe sme spolu s nimi.

• Slávik Slovenska – školské kolo

• 20. 4. 2023
          • V utorok 18. 4. bolo v popoludňajších hodinách na našej škole veselo. Zišli sa totiž najlepší speváci z každej triedy, aby súťažili v školskom kole súťaže v speve ľudových piesní Slávik Slovenska.

Súťažilo sa v dvoch kategóriach: 1. – 3. ročník a 4. – 6. ročník. A tu sú výsledky.
            1. kategória:
            1. miesto – Lea Töröková III. C
            2. miesto – Jonáš Kišiday II. C
            3. miesto – Petra Zetyáková I. A

2. kategória:
            1. miesto – Christina Štulerová V. A, Paulína Sekeráková V. B
            2. miesto – Anna Ferenčíková VI. A
            3. miesto – Alžbeta Ďurišová V. B, Peter Hirjak IV. D

Všetkým srdečne blahoželáme a postupujúcim držíme palce v okresnom kole.

• Prvá túra na chatu Hrešná

• 18. 4. 2023
          • 22. apríl sa blíži a tak vám ponúkame bližšie informácie. Nakoľko je to prvý výlet, trasa nie je veľmi náročná a preto nemusíme vstávať až tak skoro.

Stretneme sa približne 8:40 na autobusovej zastávke Mlynská bašta (pri Jumbe), využijeme MHD (veď je Deň Zeme). Autobus odchádza 8:56. Do Kavečian prídeme cca 9:20 (ak by niekto chcel prísť priamo tam).

Odtiaľ pôjdeme čiastočne cez dedinu ku chate Hrešná (nie po zjazdovke), čo trvá približne 1 – 1,5 hodiny. Na chate sa môžeme občerstviť (je tu možnosť  kúpiť si niečo na pitie aj jedenie), urobíme si krátky oddych, niečo sa môžeme zahrať, pokochať sa výhľadmi do doliny a potom už len na skok zájdeme pozrieť na naše Tatry (cca 20 minút od chaty). Napokon už len cesta späť.

Približný návrat opäť na zastávku Mlynská bašta je medzi 14:00 až 15:00.

Predbežný záujem mi môžete nahlásiť na mail: jakubova.ludmila@dneperska.sk do 19. 4. (ak by sme boli veľká skupina, nech o tom informujeme DPMK).

Tešíme sa na všetkých turistov. Ľudmila Jakubová

plagát Hrešná

• Kontakty

• Súkromná základná škola, Dneperská 1, 04012 Košice
      • +421 55 674 48 38 Školská jedáleň: +421 55 674 36 31
      • Dneperská 1, 040 12 Košice Slovakia
      • číslo účtu na platbu školného: SK 22 1100 0000 0029 4703 2186 Pre ľahšiu identifikáciu platby (školného alebo ŠKD) uvádzajte, prosíme, variabilný symbol (číslo zmluvy) počas celého štúdia žiaka na našej škole. Ďakujeme. platba ŠKD: SK19 7500 0000 0040 3034 8540 školská jedáleň: SK58 7500 0000 0040 3035 2494